دنبال چه چیزی هستید؟

جست‌وجو در دوره‌ها، مقالات و خدمات

حداقل ۲ حرف بنویسید؛ نتایج همین‌جا نمایش داده می‌شوند.

پیشنهادها
پرش به متن مقاله
مقالات مالیاتی

مالیات بر درآمد رانندگان اسنپ و تپسی

۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ۳ دقیقه مطالعه
مالیات بر درآمد رانندگان اسنپ و تپسی
ابزار مطالعه
اندازه متن و حالت مطالعه متمرکز را تنظیم کنید.

با ظهور تاکسی های آنلاین در ایران، بسیاری از افراد به عنوان راننده در این شرکت‌ها مشغول به کار شدند. مطابق آمار رسمی اسنپ، تعداد رانندگان این شرکت در سال 1401 معادل 4،530،546 نفر و شرکت تپسی معادل 2،400،400 نفر اعلام شده است؛ حال برای تعدادی از این عزیزان، سؤال مطرح شده که آیا به درآمدهای حاصل از فعالیت در این زمینه، مالیات تعلق میگیرد یا خیر؟ در این مقاله از آقای مالیات به بررسی مالیات بر درآمد رانندگان اسنپ و تپسی می‌پردازیم پس همراه ما باشید.

قوانین مالیاتی رانندگان تاکسی های آنلاین

مطابق ماده 93 قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقیقی از درآمدهای خود که از ایران کسب می شود، باید مالیات پرداخت کنند؛ چه این درآمد به‌صورت سنتی محقق شود (مثل: فرش فروشی) و چه به صورت مدرن (مثل: فروشگاه های اینترنتی)

اگر حسابدار و یا مدیر کسب و کار هستید؛ برای یادگیری مباحث تخصصی مالیات به صفحه آموزش مالیات مراجعه کنید.

با این اوصاف، قوانین و مقررات مالیاتی رانندگان محترمی که با شرکت‌های تاکسی آنلاین همکاری می‌کنند نیز همانند سایر صاحبان مشاغل، یکسان است.

با این توضیحات، فرمول محاسبۀ مالیات برای این عزیزان و سایر صاحبان مشاغل به‌صورت زیر است:

میزان درآمد حاصله در طی یک سال * 14% = سود – معافیت معیشتی * نرخ = مالیات

توضیحات این فرمول:

میزان درآمد حاصله در طی یک سال: یعنی تمامی پول هایی که مثلاً یک شخص در سال 1402 از کار در شرکت اسنپ به‌دست آورده است.

14%: ضریب مالیاتی رانندگان تاکسی های آنلاین (لازم به توضیح است: ضریب مالیاتی هر شغل که به اینتاکد معروف است، نشان‌دهندۀ میزان سوددهی آن شغل از نظر سازمان امور مالیاتی است). بعد از دانلود دفترچۀ مذکور، ضریب 3040010 را مشاهده کنید.

مالیات بر درآمد رانندگان اسنپ و تپسی

معافیت معیشتی: صاحبان مشاغل (مثل: رانندگان اسنپ و تپسی) هر ساله تا یک میزانی از سود خود معاف از پرداخت مالیات هستند. مثلاً برای سال 1402 این میزان، 475،000،000 ریال است؛ یعنی تا این عدد، اگر سود به‌دست بیاورند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

نرخ: نرخ مالیات مشاغل (مطابق ماده 131 قانون مالیات های مستقیم) به صورت پلکانی و به صورت زیر محاسبه می شود:

  • تا 200 میلیون تومان = 15%
  • 200 میلیون تومان بعدی، 20%
  • مازاد به بالا، 25%

مثال: درآمد آقای حسن محمدی از کار در شرکت اسنپ در سال 1402 معادل 350،000،000 میلیون تومان بوده است. مالیات ایشان در سال مذکور، چه میزان است؟

225،000 = 15% * 1،500،000 = 47،500،000 – 49،000،000 = 14% * 350،000،000

پس با فرض این حالت، مالیات آقای محمدی برای سال 1402 معادل 225 هزار تومان است.

نکته: در رویه، سازمان امور مالیاتی، از رانندگان عزیز اسنپ و تپسی، مالیات بر درآمد مطالبه نمی‌نماید.

ادامه مسیر یادگیری

نقشه راه یادگیری مالیات را دریافت کنید

شماره موبایل‌تان را وارد کنید تا نقشه راه یادگیری و آموزش‌های منتخب مالیاتی را برایتان پیامک کنیم.

گفت‌وگوی خوانندگان

دیدگاه‌ها و تجربه کاربران

پرسش، تجربه یا بازخورد خود را بنویسید. امتیاز ستاره‌ای به ارزیابی شفاف‌تر کیفیت محتوا و دوره کمک می‌کند.

— ۹۱ دیدگاه
حسین ۳۰ تیر ۱۴۰۵

اسنپ مالیات بر ارزش افزوده هم از کرایه راننده کسر میکنه، مگه جنسی خرید و فروش شده ؟ این غیر قانونیه،

پشتیبان آقای مالیات ۵ مرداد ۱۴۰۵

سلام و احترام

بر اساس ماده ۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده، هم به کالا و هم به خدمات مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد و اسنپ و تپسی طبق آرای و بخشنامه‌های متعدد، نسبت به آن قسمتی که شرکت به راننده خدمت ارائه می‌دهد، سهم پرداختی و کمیسیون مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد که از کرایه کسر می‌شود.

بهزاد ۱۲ تیر ۱۴۰۵

بر اساس رأی صادره از شعبه 9 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، دریافت مالیات ارزش افزوده از درآمد رانندگان پلتفرم های حمل ونقل اینترنتی مانند اسنپ و تپسی لغو شد. طبق این رأی، تنها کمیسیون دریافتی این شرکت ها مشمول مالیات خواهد بود و نه حق الزحمه رانندگان.ولی اسنپ کماکان داره از رانندگان مالیات بر ارزش افزوده میگیره.

پشتیبان آقای مالیات ۵ مرداد ۱۴۰۵

سلام و احترام

با عنایت به آرای دیوان عدالت اداری در این خصوص، به دلیل اینکه انجام خدمات حمل و نقل توسط راننده(نفس خدمت حمل و نقل توسط خود متصدی حمل و نقل می‌باشد) و باتوجه به اینکه مسئولیت سفر تماماً برعهده اسنپ/تپسی نیست و صرفاً واسط بین مسافر و راننده بوده و خدمت حمل و نقلی انجام نمی‌دهد، نظر به جمیع مراتب، اسنپ و تسپی نسبت به آن قسمتی که شرکت به راننده خدمت ارائه می‌دهد، سهم پرداختی و کمیسیون مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد که از کرایه کسر می‌شود.

غریب ۲۹ مرداد ۱۴۰۴

سلام، خدا قوت.
کمیسیون اسنپ
خدمات شهری شهرداری
مالیات بر ارزش افزوده
لطف کنید یه مبلغی هم برای اداره برق که زحمت میکشه کلید قطع برق را میزنه و اداره آب که بدنبال قطعی برق آب هم قطع میشه و بابت زحمات جلسات اداره گاز که عنقریب باید بررسی کنند که چه ساعاتی گاز راقطع کنند و سایر موارد ... هم در نظر بگیرید چون اختلاسگران جدید هم میخوان دست بکار بشن و به پول نیاز دارند. با تشکر

امیرحسین سلطانی ۱۴ شهریور ۱۴۰۴

سلام و درود.
قابل درک هست این وضعیت امروزی و ماهم از این قاعده مستثنی نیستیم، رسالت ما در این صفحه آگاهی رسانی اجتماعی برای مؤدیان هست که از تکالیف و قوانین مربوطه خود اطلاع داشته و همچنین توانایی دفاع از حقوق خود را داشته باشند.

صفری ۲۷ مرداد ۱۴۰۴

با سلام سال ۹۸ فعالیت خیاطی داشتم و اظهارنامه هم ارسال کردم امسال به آدرس منزل مسکونی برای بنده اظهارنامه برآوردی و برگه مالیاتی فرستاده شده باید چه کنم لطفاً راهنمایی کنید با تشکر

امیرحسین سلطانی ۱۴ شهریور ۱۴۰۴

سلام و درود.
درصورت وجود اعتراض، در اجرای ماده 238 و همچنین بخشنامه شماره 39989 می‌توانید اعتراض خودتون رو از طریق پنجره مالیاتی خود و از قسمت کارتابل ابلاغ و برگ تشخیص مربوطه، در پایین صفحه گزینه اعتراض رو زده و ثبت انجام بدهید.
قابل ذکر هست که نحوه رسیدگی و تعیین این میزان مالیات از طریق رسیدگی سیستمی و برآوردی رو از داخل برگ تشخیص مشاهده کنید.

حاکمه کاووسی ۹ مرداد ۱۴۰۴

سلام من درعجبم که اعتراض من به خالی بودن ملکم درتهران درستا گذشته رسیدگی شده وبامستندات ارسالی به وزارت راه که خودم بازنشسته اداره خراسان رضوی هستم چرا دوباره ابلاغ مالیات صادرشده اشتباه کردم که ملک را درسامانه ثبت کردم حالا باید خودمو به آب وآتش بزنم که ملک دراختیارخودمه و۵ساله که پسرم در آنجا ساکنه و استشهاد و مدارک مثبته را بارگزاری کردم تا اثبات کنم خالی نیست جدا اعصاب مردم را چرا بهم میریزن

امیرحسین سلطانی ۱۴ شهریور ۱۴۰۴

سلام و درود.
درصورتی که ملک در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت و دارای ساکن باشد طبیعتا نباید مالیاتی برای شما از بابت خانه‌های خالی اخذ شود.
پیشنهاد می‌کنم حتما مورد بررسی و واکاوی قرار بدید سامانه ذکر شده رو و درصورتی که مشکلی وجود نداشت، از طریق سازمان‌های ذی‌صلاح این موضوع رو حتما مورد پیگیری قرار بدید.

وحید ۲۹ تیر ۱۴۰۴

شخصی ملک خود را بصورت مشارکتی ساخته و از سه واحد خود یک واحد را به صورت رایگان به فرزندش منتقل نموده و سند زده است ولی اداره مالیات مالیات ساخت و فروش یا همان مالیات بساز و بفروشی مطالبه کرده است که فعلا در کمیسیون ۲۱۶ تایید شده است ، حال با توجه به ابلاغ رأی ۲۱۶ به تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۹ فقط به هیات ۲۵۱ مکرر میتواند اعتراض کند ، لطفاً در این خصوص راهنمایی بفرمایید آیا اعتراض نتیجه ای دارد یا خیر ، با سپاس

امیرحسین سلطانی ۱۴ شهریور ۱۴۰۴

سلام و درود.
اگر در صورت مجلس تفکیکی و شرکت نامه ساخت ساختمان، فرزند ذکر شده دارای یک سوم سهم یا همان 2 دانگ بوده باشد و به همین نسبت سند به‌نام خورده باشد، طبق ماده 11 و تبصره‌های ذیل آن در آیین نامه اجرایی ماده 77 ق.م.م به شماره 31470، نقل و انتقال تلقی نشده و مشمول مالیات نخواهد بود.

ا.محمودی ۲۴ تیر ۱۴۰۴

سلام
من همسرم فوت شده عضو کمیته دارای ۴ فرزند هستم وآپارتمانی زمینی داشتیم بنام همسرمهست دارای کد رهگیری زمین سند آپارتمان قول نامه که بعد فوت همسرم صاحب املاک که مدارک نزدش بود به امانت باجعل امضاع با شریکش بفروش میرسونه وبا دو بار شکایت من هم نتونستم حقمو بگیرم چون مدارک حتی شاهد نداشتم.حالا من از کجا باید استعلام مالیات همسرمو بگیرم تا بتونم به دادگاه حقمونوثابت کنم؟ آیا اداره مالیات برام استعلام میگیره؟ تمنا میکنم کمکم کنید🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹

امیرحسین سلطانی ۱۴ شهریور ۱۴۰۴

سلام و درود.
این موضوع رو پیشنهاد می‌کنم با مجموعه یا اشخاصی که در زمینه حقوق مربوطه فعالیت تخصصی دارند در میان بذارید تا کارشناسی شده و تخصصی‌تر راهنمایی‌تون کنند.
از بابت موضوع استعلام مالیات پرداختی گذشته بابت کسب و کار همسر مرحومه، به واحد مالیاتی سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید خدمتتون ارائه خواهند کرد.

مسعود نهاوندی ۲۱ خرداد ۱۴۰۴

در سال 1402 طی یک پیغام موبایلی از اداره مالیات در رابطه با تشخیص آپارتمان مسکونی خودم و خانمم به عنوان آپارتمان لوکس پیامی دریافت کردیم.به آدرس داده شده مراجعه کردم دیدم به نام خانم که1.5دانگ از آن آپارتمان سهم دارد هجده میلیون مالیات ثبت شده.من با اعتراض الکترونیکی اعلام کردم که ملک فوق دارای۴۵ سال عمر می‌باشد و هیچگونه وسایل رفاهی از جمله آسانسور هم ندارد.واین ملک به قیمت روز زیر ۱۵ میلیون ارزش دارد.وقانون ملک لوکس شامل ما نمیشود.ولی هیچگونه پیغامی در جواب اعتراض ما تا حالا نیامده.و برای سال۴۰۳ من 8000000تومان ثبت شده و برای خانم ۲۲۰۰۰۰۰ توان اضافه شده.بفرمایید چگونه پیگیر اعتراضشان شویم

امیرحسین سلطانی ۱۴ شهریور ۱۴۰۴

سلام و درود.
شما می‌بایست به‌صورت حضوری مراجعه کنید جهت پیگیری و طرح اعتراضتون و درصورتی که به توافق و رفع تعرض از مشمولیت به مالیات خانه‌های لوکس نرسیدید، امکان طرح اعتراض و ورود به مراجع دادرسی رو خواهید داشت.
---------
منبع: قانون بودجه سال 1404

ابوالحسن جهانبازی ۱۱ خرداد ۱۴۰۴

سلام من سال ۱۳۹۹پروانه ساخت گرفتم برا ۴طبقه ۸۰متری و از همان موقع تا سال۱۴۰۱هم پبش فروش کردم وهم ۳اپارتمان را با یک اپارتمان برای سکونت خودم تهاتر کردم والبته قبلش مستاجر بودم؛؛آیا من باید برای ۴ واحد مالیات بدهم

امیرحسین سلطانی ۱۴ شهریور ۱۴۰۴

سلام و درود.
بله. در ماده 77 ق.م.م و آیین‌نامه اجرایی مربوطه به شماره 31470، ملاک عمل، فروش و نقل و انتقال آن تا قبل از گذشت 3 سال از دریافت پایان کار برای اشخاص حقیقی ساکن در شهرهای بالای یکصد هزار نفر می‌باشد و معاوضه یا تهاتر اثری بر این موضوع ندارد.

مهدی ۷ خرداد ۱۴۰۴

سلام و درود
لطفا واضح بفرمایید بازیکنی که ۱۰۰میلیارد تومان برای یکسال قرارداد می‌بندد حدودا چقدر مالیات میپردازه؟

ورکشاپ تخصصی و کاملاً عملی

لایحه‌نویسی مالیاتی با هوش مصنوعی

از تحلیل پرونده تا نگارش دفاعیه حرفه‌ای؛ هوش مصنوعی را به دستیار پرونده مالیاتی تبدیل کنید.

  • ورکشاپ زنده۲۴ مهر ۱۴۰۵ · ساعت ۱۱ تا ۱۴
  • برنامه ورکشاپ۳ جلسه · شروع از ۱۷ مهر
مشاهده جزئیات و ثبت‌نام