متن رسمی و کامل
متن کامل ب - مالیات و عوارض شماره گذاری وسائط نقلیه
معتبرماده 28
ماده 28ـ شمارهگذاری انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت، براساس رتبه انرژی آنها، که به تأیید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، طبق نرخهای مندرج در جدول زیر مشمول مالیات و عوارض سبز میباشد. مأخذ مالیات و عوارض موضوع این ماده، قیمت فروش کارخانه در مورد تولیدات داخلی و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی است.
(ارقام جدول ذیل به درصد میباشد)
شناسنامه و سوابق ماده 28 ←| شرح | سواری و وانت دوکابین | وانت تک کابین، خودروی سواری با شماره گذاری عمومی | خودروهای سنگین | موتورسیکلت | ||||
| رتبه انرژی | تولید داخل | وارداتی | تولید داخل | وارداتی | تولید داخل | وارداتی | تولید داخل | وارداتی |
| A | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| B | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| C | 0/5 | 1 | 0/2 | 0/4 | 0 | 0 | 0/25 | 0/5 |
| D | 1 | 3 | 0/4 | 0/8 | 0/1 | 0/2 | 0/5 | 1/5 |
| E | 2 | 5 | 0/8 | 1/6 | 0/2 | 0/4 | 1 | 2/5 |
| F | 3 | 7 | 1/2 | 2/4 | 0/4 | 0/6 | 1/5 | 3/5 |
| G | 5 | 9 | 1/5 | 3 | 0/6 | 0/8 | 2/5 | 5 |
تبصره 1
تبصره 1 ـ مأخذ مالیات و عوارض موضوع این ماده برای انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت های تولید داخل یا وارداتی تا پایان دی ماه، توسط سازمان تعیین و برای اجراء در سال بعد اعلام می شود. مأخذ مزبور برای وسائط نقلیه ای که جدیداً تولید یا وارد میشوند، بلافاصله پس از تولید یا واردات توسط سازمان تعیین و اعلام می شود.
شناسنامه و سوابق تبصره 1 ←تبصره 2
تبصره 2 ـ خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت های برقی و تمام برقی (هیبرید پلاگین) به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت مشمول مالیات و عوارض موضوع این ماده نمی باشد.
شناسنامه و سوابق تبصره 2 ←تبصره 3
تبصره 3 ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، فهرست کلیه خودروها و موتورسیکلت های تولید داخل و وارداتی را با توجه به رتبه انرژی، که در برچسب انرژی آنها درج شده است، به صورت برخط به سازمان اعلام نماید و برای اطلاع عموم، منتشر نماید.
شناسنامه و سوابق تبصره 3 ←تبصره 4
تبصره 4 ـ در صورتی که خودروها و موتورسیکلت های موضوع این ماده فاقد برچسب انرژی مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران باشند، مصداق وسائط نقلیه ردیف (G) تلقی می شود.
شناسنامه و سوابق تبصره 4 ←تبصره 5
تبصره 5 ـ اشخاص حقوقی واردکننده و تولیدکنندگان انواع وسائط نقلیه موضوع این ماده مکلفند اظهارنامه مربوط به مالیات و عوارض شماره گذاری و همچنین مشخصات دقیق وسائط نقلیه فروخته شده هر ماه را حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به نحوی که سازمان اعلام می کند، به سازمان تسلیم و مالیات و عوارض متعلق به آن را پرداخت نمایند. عدم پرداخت مذکور در مهلت مقرر، موجب جریمه غیرقابل بخشودگی به میزان ده درصد (10%) مالیات و عوارض موضوع این ماده و در صورت تأخیر در پرداخت آن، مشمول جریمه های موضوع ماده (37) این قانون می شود.
شناسنامه و سوابق تبصره 5 ←تبصره 6
تبصره 6 ـ اشخاص حقیقی واردکننده خودرو و موتورسیکلت مکلفند قبل از شماره گذاری، با مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذی ربط، مالیات و عوارض متعلق به آن را به ترتیبی که سازمان تعیین می نماید پرداخت کنند. شماره گذاری وسائط نقلیه متعلق به دولت و نیروهای نظامی و انتظامی نیز مشمول این ماده است.
شناسنامه و سوابق تبصره 6 ←تبصره 7
تبصره 7 ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (معاونت راهنمایی و رانندگی) مکلف است قبل از شماره گذاری وسائط نقلیه وارد شده توسط اشخاص حقیقی، گواهی پرداخت مالیات و عوارض را بررسی و از شماره گذاری وسائط نقلیه ای که مالیات و عوارض آنها پرداخت نشده است، خودداری نماید.
شناسنامه و سوابق تبصره 7 ←