فصل چهارم- مالیات بر ارث (از ماده 17 تا ماده 39)
مواد قانونی این بخش
ماده 17
اموال و دارایی هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال مییابد، به شرح زیر مشمول مالیات است:
ماده 18
ـ وراث از نظر این قانون به سه طبقه تقسیم میشوند: 1 ـ وراث طبقة اول که عبارتند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد. 2 ـ وراث طبقة دوم که عبارتند از: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها. 3 ـ وراث طبقة سوم که عبارتند…
ماده 19
حذف شد.
ماده 20
حذف شد.
ماده 21
ـ اموالی که جزء ماترک متوفی باشد و طبق قوانین یا احکام خاص، مالکیت آنها سلب و یا به صورت بلاعوض در اختیار اشخاص موضوع ماده (2) این قانون قرار گیرد، با تأیید اشخاص مزبور از شمول مالیات بر ارث خارج و در صورتی که بابت سلب مال…
ماده 22
حذف شد.
ماده 23
حذف شد.
ماده 24
اموال زیر از شمول مالیات این فصل خارج است:
ماده 25
وراث طبقات اول و دوم نسبت به اموال شهدای انقلاب اسلامی مشمول مالیات بر ارث موضوع این فصل نخواهند بود. احراز شهادت برای استفاده از مقررات این ماده منوط به تأیید یکی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و یا بنیاد شهید و ام…
ماده 26
وراث متوفی (منفرداً یا مجتمعاً) یا ولی یا امین یا قیم یا نماینده قانونی آنها موظفند به منظور کسر هزینههای کفن و دفن در حدود عرف و عادات و واجبات مالی و عبادی در حدود قواعد شرعی و دیون محقق متوفی از ماترک موضوع ماده (17) …
ماده 27
حذف شد.
ماده 28
حذف شد.
ماده 29
حذف شد.
ماده 30
حذف شد.
ماده 31
حذف شد.
ماده 32
حذف شد.
ماده 33
مأموران کنسولی ایران در خارج از کشور موظف اند ظرف سه ماه از تاریخ اطلاع از وقوع فوت اتباع ایرانی مراتب را ضمن ارسال کلیة اطلاعات در مورد ماترک آنان اعم از منقول یا غیرمنقول واقع در کشور محل مأموریت خود، با تعیین مشخصات …
ماده 34
اشخاص زیر مجاز نیستند قبل از أخذ گواهی پرداخت مالیات مربوط موضوع این قانون، اموال و داراییهای متوفی را به وراث یا موصیله تسلیم کنند و یا به نام آنها ثبت و یا معاملاتی راجع به اموال و داراییهای مزبور انجام دهند: 1- بان…
ماده 35
حذف شد.
ماده 36
حذف شد.
ماده 37
حذف شد.
ماده 38
اموالی که به موجب نذر یا وصیت حسب مورد به وراث منتقل میشود به نرخ مذکور در ماده (17) این قانون و در صورتی که به غیر وراث به استثنای اشخاص مذکور در بند (3) ماده (24) این قانون، منتقل شود مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی خوا…
ماده 39
در مورد وقف، متولی و در مورد حبس و نذر، حبس و نذرکننده و در مورد وصیت، وصی مکلفاند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ وقوع عقد یا فوت موصی، حسب مورد، اظهارنامهای روی نمونهای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه میشود …
شناسنامه و فایلهای اصل قانون
آخرین بهروزرسانی: