دنبال چه چیزی هستید؟

جست‌وجو در دوره‌ها، مقالات و خدمات

حداقل ۲ حرف بنویسید؛ نتایج همین‌جا نمایش داده می‌شوند.

پیشنهادها
تجربه مطالعه شخصیمطالعه مطابق سلیقه شماتنظیمات روی همین دستگاه ذخیره می‌شود.
تنظیمات متن
تنظیمات مطالعه
رنگ صفحه
نوع قلم
اندازه متن
۱۶
فاصله خطوط
عرض مطالعه

متن رسمی و کامل

متن کامل ماده 238

معتبر
ماده 238‌ ـ در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به ‌مؤدی ابلاغ می ‌شود، چنانچه مؤدی نسبت به آن معترض باشد می ‌تواند ظرف سی ‌روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا به وسیله وکیل ‌تام ‌الاختیار خود با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتباً از اداره امور مالیاتی تقاضای رسیدگی مجدد نماید. مسئول/ مسئولان مربوط که از طرف سازمان امور مالیاتی مشخص می ‌شوند، موظفند پس از ثبت درخواست مؤدی و ظرف‌ مهلتی که بیش از چهل و پنج ‌‌روز از تاریخ ثبت درخواست نباشد به موضوع ‌رسیدگی و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازشده را برای ‌رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانستند‌، آن را رد و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را مؤثر در تعدیل درآمد تشخیص دهند موارد تعدیل درآمد مشمول مالیات را مشخص نمایند. چنانچه مؤدی نظر مسئول/ مسئولان مربوط در تعدیل درآمد مشمول مالیات را قبول نماید درآمد مشمول مالیات تعدیل ‌شده، قطعی است. در غیر این‌ صورت برای رسیدگی به مابه ‌التفاوت تا مبلغ مورد اعتراض مؤدی، موضوع به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می ‌شود. همچنین هرگاه دلایل و اسناد و مدارک ابرازی مؤدی را برای رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد مؤثر تشخیص ندهند باید موضوع را مستدلاً در پرونده منعکس و مراتب را برای رسیدگی به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارجاع نمایند. تبصره 1- دستورالعمل اجرائی این ماده ‌با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می ‌رسد. تبصره 2- در مواردی که مؤدی اطلاعات مربوطه را از طریق سامانه مؤدیان اظهار کرده باشد، مطابق احکام قانون سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی رفتار خواهد شد. (توضیح)
اطلاعات ماده 238

شناسنامه

وضعیت:
معتبر (دائمی)
مرجع تصویب:
مجلس شورای اسلامی
تاریخ تصویب:
1366/12/03
تاریخ لازم الاجرا:
1368/01/01
اطلاعات رسمی منبعاعتبار و سوابق5

تغییرات، الحاقات و سوابق (4)

سوابق

قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم مصوب 1380/11/27 — ماده 101 ←

توضیحات
به موجب ماده 101 قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1380/11/27، متن ماده اصلاح و تبصره های 1 و 2 آن حذف شده است. ماده 238 سال 1381 : در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مودی ابلاغ میشود ، چنانچه مودی نسبت به آن معترض باشد میتواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ شخصا یا به وسیله وکیل تام الاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتبا تقاضای رسیدگی مجدد نماید . مسئول مربوط موظف است پس از ثبت درخواست مودی در دفتر مربوط و ظرف مهلتی که بیش از سی روز از تاریخ مراجعه نباشد به موضوع رسیدگی و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست ، آن را رد و مراتب را ظهر برگ تشخیص درج و امضا نماید ودر صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را موثر در تعدیل درآمد تشخیص دهد و نظر او مورد قبول مودی قرار گیرد ، مراتب ظهر برگ تشخیص منعکس و به امضای مسئول و مودی خواهد رسید و هرگاه دلایل و اسناد و مدارک ابرازی مودی را برای رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد موثر تشخیص ندهد ، باید مراتب را مستدلا در ظهر برگ تشخیص منعکس و پرونده امر را برای رسیدگی به هیات حل اختلاف ارجاع نماید .
سوابق

قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سوم اسفند ماه1366مجلس شورای اسلامی (مصوب 1371/02/07) — ماده 56 ←

توضیحات
به موجب ماده 56 قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سوم اسفند ماه 1366 مجلس شورای اسلامی مصوب 1371/02/07، تبصره ذیل ماده 238 به تبصره 1 تبدیل و و تبصره 2 به ماده مذکور الحاق می‌گردد ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم سال 1371 : در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مودی ابلاغ می شود، چنانچه مودی نسبت به آن معترض باشد می تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برای رفع اختلاف خود با ممیز یا سرممیز شخصا یا به وسیله وکیل تام الاختیار خود به ممیز کل مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتبا تقاضای رسیدگی مجدد نماید. ممیز کل موظف است پس از ثبت درخواست مودی در دفتر ممیز کلی و ظرف مهلتی که بیش از سی روز از تاریخ مراجعه نباشد به موضوع رسیدگی و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست ، آنرا رد و مراتب را ظهر برگ تشخیص درج و امضا نماید و در صورتی که دلایل اسناد و مدارک ابرازی را موثر در تعدیل درآمد تشخیص دهد و نظر او مورد قبول مودی قرار گیرد، مراتب ظهر برگ تشخیص منعکس و به امضا ممیز کل و مودی خواهد رسید و هر گاه دلایل و اسناد و مدارک ابرازی مودی را برای رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد موثر تشخیص ندهد باید مراتب را مستدلا در ظهر برگ تشخیص منعکس و پرونده امر را برای رسیدگی به هیات حل اختلاف ارجاع نماید. تبصره 1: ممیز کل مالیاتی مکلف است در پایان هر ماه آمار مودیان مالیاتی را که در اجرای این ماده به وی مراجعه نموده اند به دادستانی انتظامی مالیاتی ارسال نماید و در مواردی که مراجعه مودی به شرح این ماده منتهی به توافق یا رد برگ تشخیص گردیده رونوشت برگ تشخیص متضمن نظریه خود را نیز به ضمیمه آمار مذکور ارسال دارد. تبصره 2: اجازه داده میشود که کلیه پرونده های قابل طرح در مرحله بدوی هیاتهای حل اختلاف مالیاتی ظرف یک سال از تاریخ تصویب این اصلاحیه توسط ممیزین کل مالیاتی ذیربط رسیدگی و حل و فصل گردد. مودیانی که به شرح مقررات این تبصره با ممیز کل مالیاتی توافق ننماید، اختلاف مالیاتی آنها به ترتیب مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 حل و فصل خواهد شد. دستورالعمل اجرایی این تبصره راجع به نحوه دعوت از مودیان و ترتیب حل و فصل اختلافات مالیاتی ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این اصلاحیه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ خواهد شد.
سوابق

قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 (متن مصوب اولیه و بدون اعمال اصلاحات و الحاقات) — ماده 238 ←

توضیحات
ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366/12/3: در مواردیکه برگ تشخیص مالیات صادر و به مودی ابلاغ میشود، چنانچه مودی نسبت به آن معترض باشد میتواند ظرف سی روز از‌ تاریخ ابلاغ برای رفع اختلاف خود با ممیز یا سرممیز شخصاً یا بوسیله وکیل تام‌ الاختیار خود به ممیز کل مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتباً ‌تقاضای رسیدگی مجدد نماید. ممیز کل موظف است پس از ثبت درخواست مودی در دفتر ممیز کلی و ظرف مهلتی که بیش از سی روز از تاریخ‌ مراجعه نباشد به موضوع رسیدگی و در صورتیکه دلایل و اسناد و مدارک ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست، آنرا رد و مراتب ‌را ظهربرگ تشخیص درج و امضاء نماید و در صورتیکه دلایل اسناد و مدارک ابرازی را مؤثر در تعدیل درآمد تشخیص دهد و نظر او مورد قبول مودی‌ قرار گیرد، مراتب ظهربرگ تشخیص منعکس و به امضاء ممیز کل و مودی خواهد رسید و هرگاه دلایل و اسناد و مدارک ابرازی مودی را برای رد برگ ‌تشخیص یا تعدیل درآمد مؤثر تشخیص ندهد باید مراتب را مستدلا در ظهربرگ تشخیص منعکس و پرونده امر را برای رسیدگی به هیأت حل اختلاف ‌ارجاع نماید. تبصره- ممیز کل مالیاتی مکلف است در پایان هر ماه آمار مودیان مالیاتی را که در اجرای این ماده به وی مراجعه نموده ‌اند به دادستانی انتظامی مالیاتی ارسال نماید و در مواردی که مراجعه مودی بشرح این ماده منتهی به توافق یا رد برگ تشخیص گردیده رونوشت برگ تشخیص متضمن نظریه ‌خود را نیز بضمیمه آمار مذکور ارسال دارد.

توضیحات و سوابق عبارت‌های متن

اطلاعات رسمی منبع

مقررات، نظرات و آراء مرتبط

مقررات مرتبط

149

سایر مراجع

تعداد (31)

برای نمایش فهرست، این مرجع را باز کنید.

نمایش فهرست این مرجع در صفحه مستقل ←

وزیر و چند وزیر

تعداد (28)

برای نمایش فهرست، این مرجع را باز کنید.

نمایش فهرست این مرجع در صفحه مستقل ←

هیات وزیران

تعداد (12)

برای نمایش فهرست، این مرجع را باز کنید.

نمایش فهرست این مرجع در صفحه مستقل ←

رییس کل سازمان امور مالیاتی کل کشور

تعداد (78)

برای نمایش فهرست، این مرجع را باز کنید.

نمایش فهرست این مرجع در صفحه مستقل ←
همه اسناد مقررات مرتبط ←

نظرات مرتبط

0

در این دسته، ارتباطی برای این جزء در پاسخ فعلی منبع ثبت نشده است.

آراء مرتبط

29

دیوان عدالت اداری

تعداد (1)

برای نمایش فهرست، این مرجع را باز کنید.

نمایش فهرست این مرجع در صفحه مستقل ←

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

تعداد (7)

برای نمایش فهرست، این مرجع را باز کنید.

نمایش فهرست این مرجع در صفحه مستقل ←

هیأت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت اداری

تعداد (21)

برای نمایش فهرست، این مرجع را باز کنید.

نمایش فهرست این مرجع در صفحه مستقل ←
همه اسناد آراء مرتبط ←

شمارنده‌ها تعداد ارتباطات ثبت‌شده در منبع هستند؛ ممکن است یک سند چند ارتباط با ماده داشته باشد.

آخرین به‌روزرسانی:

ورکشاپ تخصصی و کاملاً عملی

لایحه‌نویسی مالیاتی با هوش مصنوعی

از تحلیل پرونده تا نگارش دفاعیه حرفه‌ای؛ هوش مصنوعی را به دستیار پرونده مالیاتی تبدیل کنید.

  • ورکشاپ زنده۲۴ مهر ۱۴۰۵ · ساعت ۱۱ تا ۱۴
  • برنامه ورکشاپ۳ جلسه · شروع از ۱۷ مهر
مشاهده جزئیات و ثبت‌نام