متن رسمی و کامل
متن کامل ماده 28
معتبرماده 28
ماده 105 به شرح زیر اصلاح میشود:
الف
الف- در بند الف ماده (105) بعد از عبارت "بدون رعایت سایر معافیتهای مقرر در این قانون" عبارت "پس از کسر 10٪ که به عنوان مالیات شرکت محاسبه و وصول خواهد شد" اضافه میگردد.
شناسنامه و سوابق الف ←ب
ب- به قسمت آخر جزء یک بند (د) ماه (105) عبارت "و شرکتهای تعاونی و اتحادیه آنها" اضافه میگردد.
شناسنامه و سوابق ب ←ج
ج- متن قسمت (ب) جزء یک بند (د) ماده (105) به شرح زیر اصلاح میگردد:
نسبت به اندوخته سهم صاحبان سهام با نام و شرکای ضامن و یا اعضای شرکتهای تعاونی به نسبت سهم هر یک از آنها به نرخ ماده (131) و نسبت به بقیه درآمد مشمول مالیات سهم صاحبان سهام با نام و شرکای ضامن یا اعضاء (اعم از سود تقسیم شده و تقسیم نشده) به نسبت سهم هر یک از آنها به نرخ ماده (131).
مبنای محاسبه مالیات سهم صاحبان سهام با نام و شرکای ضامن یا اعضاء میزان سهم آنان در تاریخ تصویب صورتهای مالی توسط مجمع عمومیمیباشد.
عدم تسلیم مصوبه مجمع عمومی راجع به تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و تقسیم سود و نیز عدم تسلیم فهرست هویت و نشانی شرکاء و سهامداران یا اعضاء و میزان سهام و یا سهمالشرکه آنها حسب مورد. همراه اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان موجب احتساب مالیات کلا بهنرخ ماده (131) این قانون خواهد بود. چنانچه قبل از قطعیت مالیات طبق مقررات این قانون مصوبه و فهرست مذکور به حوزه مالیاتی ذیربط تسلیم گردد مالیات هر یک از صاحبان سهام و شرکاء ضامن یا اعضاء طبق مقررات مربوط محاسبه و در این صورت جریمهای معادل یک درصد درآمد مشمول مالیات شرکت وصول خواهد شد.
شناسنامه و سوابق ج ←نسبت به اندوخته سهم صاحبان سهام با نام و شرکای ضامن و یا اعضای شرکتهای تعاونی به نسبت سهم هر یک از آنها به نرخ ماده (131) و نسبت به بقیه درآمد مشمول مالیات سهم صاحبان سهام با نام و شرکای ضامن یا اعضاء (اعم از سود تقسیم شده و تقسیم نشده) به نسبت سهم هر یک از آنها به نرخ ماده (131).
مبنای محاسبه مالیات سهم صاحبان سهام با نام و شرکای ضامن یا اعضاء میزان سهم آنان در تاریخ تصویب صورتهای مالی توسط مجمع عمومیمیباشد.
عدم تسلیم مصوبه مجمع عمومی راجع به تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و تقسیم سود و نیز عدم تسلیم فهرست هویت و نشانی شرکاء و سهامداران یا اعضاء و میزان سهام و یا سهمالشرکه آنها حسب مورد. همراه اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان موجب احتساب مالیات کلا بهنرخ ماده (131) این قانون خواهد بود. چنانچه قبل از قطعیت مالیات طبق مقررات این قانون مصوبه و فهرست مذکور به حوزه مالیاتی ذیربط تسلیم گردد مالیات هر یک از صاحبان سهام و شرکاء ضامن یا اعضاء طبق مقررات مربوط محاسبه و در این صورت جریمهای معادل یک درصد درآمد مشمول مالیات شرکت وصول خواهد شد.
د
د- در تبصره (1) ماده (105) عبارت "با رعایت مقررات مربوط" بعد از عبارت "پرداخت نمودهاند" اضافه میشود.
شناسنامه و سوابق د ←هـ
هـ- تبصره (3) ماده (105) به شرح زیر اصلاح میگردد:
تبصره 3 - از سود سهام بینام و سود تقسیم نشده شرکتها که مالیات آن به شرح مقررات این ماده وصول شده یا بشود در صورت تقسیم یا انتقال بهحساب سرمایه یا سود و زیان مالیات دیگری مطالبه نخواهد شد.
شناسنامه و سوابق هـ ←تبصره 3 - از سود سهام بینام و سود تقسیم نشده شرکتها که مالیات آن به شرح مقررات این ماده وصول شده یا بشود در صورت تقسیم یا انتقال بهحساب سرمایه یا سود و زیان مالیات دیگری مطالبه نخواهد شد.
و
و- متن زیر به عنوان تبصره (6) به ماده (105) الحاق میگردد:
تبصره 6 - سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکتهای تابعه آن مشمول معافیتهای مقرر در مواد (132) و (138) این قانون حسب مورد خواهند بود.
شناسنامه و سوابق و ←تبصره 6 - سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکتهای تابعه آن مشمول معافیتهای مقرر در مواد (132) و (138) این قانون حسب مورد خواهند بود.