متن رسمی و کامل
متن کامل ماده 148
معتبرماده 148 - هزینه هائی که حائز شرایط مذکور در ماده فوق میباشد بشرح زیر در حساب مالیاتی قابل قبول است.
1 - قیمت خرید کالاهای فروخته شده و یا قیمت خرید مواد مصرفی در کالا و خدمات فروخته شده.
2 - هزینه های استخدامی متناسب با خدمت کارکنان بر اساس مقررات استخدامی مؤسسه بشرح زیر:
الف - حقوق یا مزد اصلی و مزایای مستمر اعم از نقدی یا غیرنقدی (مزایای غیرنقدی به قیمت تمام شده برای کارفرما).
ب - مزایای غیرمستمر از قبیل پاداش، عیدی، اضافه کار، هزینه سفر و فوق العاده مسافرت. نصاب هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مدیران و بازرسان و کارکنان بخارج از ایران بمنظور رفع حوائج مؤسسه ذیربط طبق آئیننامه ای خواهد بود که از طرف وزارتخانه های امور اقتصادی و دارائی، صنایع، صنایع سنگین، معادن و فلزات و بازرگانی تهیه و بتصویب هیأت وزیران میرسد نعیین خواهد شد.
ج – هزینه های بهداشتی و درمانی و وجوه پرداختی بابت بیمه های بهداشتی و عمر و حوادث ناشی از کار کارکنان.
د - حقوق بازنشستگی، وظیفه، پایان خدمت طبق مقررات استخدامی مؤسسه و خسارت اخراج و بازخرید طبق قوانین موضوعه.
هـ - وجوه پرداختی به سازمان تأمین اجتماعی طبق مقررات مربوط.
3 - کرایه محل مؤسسه در صورتیکه اجاری باشد، مال الاجاره پرداختی طبق سند رسمی و در غیر اینصورت در حدود متعارف.
4 - اجاره بهای ماشین آلات و ادوات مربوط به مؤسسه در صورتیکه اجاری باشد.
5 - مخارج سوخت، برق، روشنائی، آب، مخابرات و ارتباطات.
6 - وجوه پرداختی بابت انواع بیمه مربوط به عملیات و دارائی مؤسسه.
7 - حق الامتیاز پرداختی و همچنین حقوق و عوارض و مالیاتهائی که بسبب فعالیت مؤسسه به شهرداریها و وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و وابسته به آنها پرداخت میشود. (باستثناء مالیات بر درآمد و ملحقات آن و سایر مالیاتهائی که مؤسسه بموجب مقررات این قانون ملزم به کسر از دیگران و پرداخت آن میباشد و همچنین جرائمی که به دولت و شهرداریها پرداخت میگردد.).
8 - هزینه های تحقیقاتی و آزمایشی و آموزشی مربوط به فعالیت مؤسسه.
9 – هزینه های مربوط به جبران خسارت وارده مربوط به فعالیت و دارائی مؤسسه مشروط بر اینکه:
اولا - وجود خسارت محقق باشد.
ثانیاً - موضوع و میزان آن مشخص باشد.
ثالثاً - طبق مقررات قانون یا قراردادهای موجود جبران آن بعهده دیگری نبوده یا در هر صورت از طریق دیگران جبران نشده باشد.
10 - تا میزان سی درصد سود مشمول مالیات ابرازی مودی (قبل از وضع درصد مذکور) پرداختی به مؤسسات موضوع ماده 2 این قانون اعم ازنقدی یا جنسی.
11 - ذخیره مطالباتی که وصول آن مشکوک باشد مشروط بر اینکه اولا مربوط به فعالیت مؤسسه باشد ثانیاً احتمال غالب برای لاوصول ماندن آن موجود باشد ثالثاً در دفاتر مؤسسه بحساب مخصوص منظور شده تا زمانیکه طلب وصول گردد یا لاوصول بودن آن محقق شود.
12 - زیان اشخاص حقیقی یا حقوقی که طبق دفاتر قانونی آنها و با توجه به مقررات احراز گردد. این زیان از درآمد سالهای بعد و حداکثر تا میزان یکسوم درآمد مشمول مالیات مذکور در ترازنامه متکی به دفاتر قانونی استهلاک پذیر است.
13 – هزینه های جزئی مربوط به محل مؤسسه که عرفاً بعهده مستأجر است در صورتیکه اجاری باشد.
14 – هزینه های مربوط به حفظ و نگهداری محل مؤسسه در صورتیکه ملکی باشد.
15 - مخارج حمل و نقل.
16 - هزینه های سرویس ایاب و ذهاب، آبدارخانه و انبارداری.
17 – حق الزحمه های پرداختی متناسب با کار انجام شده از قبیل حق العمل - دلالی- حق الوکاله – حق المشاوره - حق حضور - هزینه حسابرسی و خدمات مالی و اداری.
18 - سود و کارمزد وجوهی که برای انجام عملیات مؤسسه به بانکها پرداخت شده و یا بابت وامهایی که از مؤسسات غی بانکی تحصیل گردیده پرداخت شده باشد.
19 - بهای ملزومات اداری و لوازمی که معمولا ظرف یکسال از بین میروند.
20 - مخارج تعمیر و نگاهداری ماشین آلات و لوازم کار و تعویض قطعات یدکی که بعنوان تعمیر اساسی تلقی نگردد.
21 - هزینه های اکتشاف معادن که منجر به بهره برداری نشده باشد.
22 – هزینه های مربوط به حق عضویت و حق اشتراک پرداختی مربوط به فعالیت مؤسسه.
23 - مطالبات لاوصول بشرط اثبات آن از طرف مودی.
24 - زیان حاصل از تسعیر ارز بر اساس اصول متداول حسابداری مشروط بر اتخاذ یک روش یکنواخت طی سالهای مختلف از طرف مودی.
25 - ضایعات متعارف تولید.
26 - ذخیره مربوط به هزینه های قابل قبول که بسال مورد رسیدگی ارتباط دارد در مواردیکه هزینه های قطعی قابل قبول سنوات قبل کمتر از ذخیره منظور شده بابت آنها در سال مربوط باشد مابه التفاوت قابل قبول خواهد بود.
27 – هزینه های قابل قبول مربوط به سالهای قبلی که پرداخت یا تخصیص آن در سال مالیاتی مورد رسیدگی تحقق مییابد.
تبصره 1 - هزینه های دیگری که مربوط به تحصیل درآمد مؤسسه تشخیص داده میشود و در این ماده پیش بینی نشده است به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی و تصویب هیأت وزیران جز هزینه های قابل قبول پذیرفته خواهد شد.
تبصره 2 - مدیران و صاحبان سرمایه اشخاص حقوقی در صورتیکه دارای شغل موظف در مؤسسات مذکور باشند جزء کارکنان مؤسسه محسوب خواهند شد ولی در مؤسساتی که غیر اشخاص حقوقی باشند حقوق و مزایای صاحب مؤسسه و اولاد تحت تکفل و همسر نامبرده باستثنای هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل که مشمول مقررات جزء ب بند 2 این ماده خواهد بود جزء هزینه های قابل قبول منظور نخواهد شد.
تبصره 3 - در شرکتهای تعاونی و اتحادیه های تعاونی ذخایر موضوع بندهای 1 و 2 و ماده 15 قانون شرکتهای تعاونی مصوب 1350 که در دفاتر شرکت و اتحادیه منظور شده است جزء هزینه محسوب میشود.