بخش دوم- محاسبه و أخذ مالیات (ماده 11 الی 28)
مواد قانونی این بخش
ماده 11
یک ماده به عنوان ماده (3)، ذیل باب اول قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر الحاق میشود: ماده 3- اختصارات و اصطلاحات بکار رفته در این قانون، در معانی مشروح زیر است: 1- سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور 2- بانک مرکزی: بانک م…
ماده 12
ماده ۱۲- یک ماده به عنوان ماده (۴۶) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر الحاق میشود: ماده ۴۶- کلیه اشخاص غیرتجاری انتقالدهنده «عین» یا «حق واگذاری محل» در خصوص انتقال داراییهای زیر مشمول مالیات بر عایدی س…
ماده 13
یک ماده به عنوان ماده (۴۷) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم الحاق میشود: ماده ۴۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال داراییهای موضوع ماده (۴۶) این قانون، در موارد زیر مشمول مالیات نمیشود: الف- انتقال ملک مسکونی مت…
ماده 14
یک ماده به عنوان ماده (۴۸) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم بهشرح زیر الحاق میشود: ماده ۴۸- در محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال داراییهای موضوع ماده (۴۶) این قانون احکام زیر جاری است: الف- در صور…
ماده 15
یک ماده به عنوان ماده (۴۹) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم بهشرح زیر الحاق میشود: ماده ۴۹- در هر سال مجموع عایدی سرمایه حاصل از انتقال داراییهای موضوع ماده (۴۶) این قانون با دوره تملک یک سال و بیشتر از آن ک…
ماده 16
یک ماده بهعنوان ماده (۵۰) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر الحاق میشود: ماده ۵۰- موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه مطابق موعد ذکرشده در تبصره (1) ماده (16 مکرر) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه …
ماده 17
یک ماده به عنوان ماده (۵۱) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر الحاق میشود: ماده ۵۱- اقاله، فسخ، انفساخ، ابطال و یا بطلان معاملات قطعی داراییهای موضوع ماده (۴۶) این قانون، به عنوان معامله جدید تلقی نخ…
ماده 18
ماده (76) قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر اصلاح میشود: ماده 76- عایدی سرمایه حاصل از انتقال داراییهای موضوع بند (1) ماده (۴۶) این قانون در صورتی که مشمول ماده (۷۷) این قانون شود، مشمول مالیات نمیباشد. این معافیت در …
ماده 19
عنوان تبصره ماده (۹۳) قانون مالیاتهای مستقیم به تبصره (1) اصلاح و هشت تبصره به عنوان تبصرههای (2) تا (9) به این ماده به شرح زیر الحاق میشود: تبصره ۲- درآمدهایی که مشمول مالیات موضوع این ماده میشوند، مشمول مالیات بر ع…
ماده 20
در تبصره (1) ماده (105) قانون مالیاتهای مستقیم عبارت «غیرتجاری» حذف و هفت تبصره به عنوان تبصرههای (8) تا (14) به ماده مذکور به شرح زیر الحاق میشود: تبصره 8- پس از استقرار بستر اجرائی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه…
ماده 21
در ماده (119) قانون مالیاتهای مستقیم، عبارت «در هر سال، مجموع» به ابتدای این ماده الحاق و عبارت «به نرخ مقرر در ماده (131)» به عبارت «برای اشخاص غیرتجاری، با لحاظ مفاد مواد (۱۲۴) و (۱۲۶) به نرخ مقرر در ماده (۱۳۱) این قان…
ماده 22
متن ذیل جایگزین ماده (۱۲۰) قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره آن میشود: ماده 120- درآمد مشمول مالیات موضوع این فصل صد درصد (100%) درآمد حاصله خواهد بود. در صورتی که درآمد فوق غیرنقدی باشد، در خصوص داراییهای موضوع ماده (۴…
ماده 23
یک ماده به عنوان ماده (۱۲۴) ذیل فصل ششم باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر الحاق میشود: ماده ۱۲۴- موارد زیر در خصوص اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات موضوع این فصل میباشد: الف- مابهالتفاوت مبالغ مندرج در صورتحساب…
ماده 24
ماده 24- یک بند به شرح زیر بهعنوان بند «ج» به ماده (22) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان الحاق میشود: ج- عدم صدور صورتحساب الکترونیکی توسط اشخاص موضوع ماده (16 مکرر) این قانون، به میزان ده درصد (10%) کل مبالغی که صورتح…
ماده 25
ماده ۲۵- ماده (۱۲۶) قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق میشود: ماده ۱۲۶- پس از استقرار کارپوشه غیرتجاری سامانه مؤدیان: الف- در هر سال مجموع درآمدهای موضوع ماده (۱۲۴) این قانون برای اشخاص غیرتجاری تا آ…
ماده 26
ماده ۲۶- دو تبصره به شرح ذیل به عنوان تبصرههای (۳) و (۴) به ماده (۱۳۲) قانون مالیاتهای مستقیم الحاق میشود: تبصره ۳- در صورتی که دوره تملک داراییهای موضوع بند (۱) ماده (۴۶) این قانون متعلق به اشخاص تجاری دارای مجوز فعالیت اق…
ماده 27
دو تبصره به عنوان تبصرههای (10) و (11) به ماده (169 مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم بهشرح زیر الحاق میشود: تبصره 10- جهت تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان کشور: الف- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است اطلاعات ام…
ماده 28
حکم ماده (10) این قانون و همچنین حکم الزام به صدور صورتحساب الکترونیکی برای مؤدیانی که به موجب مواد (3) و (4) این قانون، مشمول صدور صورتحساب الکترونیکی میشوند، از بیست ماه پس از لازمالاجراشدن این قانون، جاری خواهد بود.…
شناسنامه و فایلهای اصل قانون
آخرین بهروزرسانی: