مقدمه
معتبر با مدت محدودبنا به اختیار حاصل از تبصره ماده (100) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31، مالیات عملکرد سال 1404 صاحبان وسائط نقلیه مسافری، باری و ماشینآلات راهسازی و صنعتی، مطابق جداول پیوست (شامل 13 جدول) با رعایت گروهبندی استانها به شرح زیر تعیین میگردد:
1
معتبر با مدت محدود1- کلیه صاحبان مشاغل خودرویی که درآمد حاصل از ارائه خدمات آنها در سال 1404 با توجه به مفاد ردیف (1-5-1) جدول قانون بودجه سال 1405 کل کشور، حداکثر معادل 720،000،000،000 ریال بوده است، مشمول مقررات این دستورالعمل میباشند.
2
معتبر با مدت محدود2- استانهای کشور با توجه به امکانات و شاخصهای مؤثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به گروههای زیر تقسیم میشوند:
گروه (1): شهر تهران؛
گروه (2): استانهای آذربایجانشرقی، اصفهان، البرز، خراسانرضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران و استان تهران به جز شهر تهران؛
گروه (3): استانهای آذربایجانغربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان؛
گروه (4): استانهای چهارمحالوبختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسانشمالی و اردبیل؛
گروه (5): استانهای سیستانوبلوچستان، خراسانجنوبی، کردستان، ایلام و کهگیلویهوبویراحمد.
3
معتبر با مدت محدود3- مالیات عملکرد سال 1404 صاحبان وسائط نقلیه عمومی تا ظرفیت (7) تن موضوع جداول (3) الی (7) پیوست. براساس تقسیمبندی فوق و با اعمال ضرایب جدول زیر نسبت به ارقام مالیات مندرج در جداول مذکور تعیین میگردد:
| گروه بندی استانها/شهرها/ شهرستانها | شهر تهران | استانهای گروه (2) | استانهای گروه (3) | استانهای گروه (4) | استانهای گروه (5) |
| مراکز استانها | %100 | %95 | %90 | %85 | %80 |
| سایر نقاط استان | - | %90 | %85 | %80 | %75 |
4
معتبر با مدت محدود4- درخصوص مالکان تاکسی و وانتبار که مالک بیش از یک خودرو از انواع مذکور باشند، مالیات خودروهای بعدی نیز به صورت مقطوع به شرح جدول (1) پیوست تعیین میشود. درخصوص سایر صاحبان مشاغل خودرویی که دارای بیش از یک خودروی کار باشند، مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع با 25% (بیست و پنج درصد) افزایش نسبت به جدول مربوط محاسبه و وصول خواهد شد. همچنین در صورتی که خودروی اول مؤدی تاکسی یا وانت بوده و خودروهای بعدی از سایر خودروها یا ادوات موضوع جداول این دستورالعمل باشد، با عنایت به توضیحات مذکور، مالیات خودروهای بعدی با در نظرگرفتن رقم مربوط به مالیات خودرو یا وسیله مذکور، با 25% افزایش به صورت مقطوع خواهد بود.
5
معتبر با مدت محدود5- منظور از مالکیت دو یا چند خودرو، مالکیت همزمان آنها میباشد و مؤدیانی که در طی سال به دلایلی چون اسقاط خودروی قبلی نسبت به تغییر خودرو اقدام و به صورت همزمان مالک دو یا چند خودرو نمیباشند، برای هر خودرو به نسبت مدت فعالیت حسب مورد مشمول مالیات خواهند بود.
6
معتبر با مدت محدود6- مؤدیانی که در سال 1404 به صورت کامل فعالیت نداشتهاند، در صورت ارائه اسناد و مدارک مثبته و تأیید اداره امور مالیاتی مربوط، مالیات آنها براساس مدت کارکرد، محاسبه میشود.
7
معتبر با مدت محدود7- در راستای تبصره ماده (100) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31، صاحبان مشاغل مشمول این دستورالعمل تکلیفی برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ارائه اسناد و مدارک موضوع آییننامه ماده (95) قانون مذکور نخواهند داشت.
8
معتبر با مدت محدود8- آن گروه از صاحبان مشاغل خودرویی که میزان درآمد حاصل از ارائه خدمات آنها در سال 1404 بیش از مبلغ 720،000،000،000 ریال (با توجه به بند (1) این دستورالعمل) بوده است، مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی میباشند.
9
معتبر با مدت محدود9- صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل مکلفند مالیات مقرر عملکرد سال 1404 را حداکثر تا تاریخ 1405/08/30 (توضیح) پرداخت نمایند. بدیهی است در صورت عدم پرداخت مالیات در مهلت یادشده، مشمول جریمه موضوع ماده (190) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیههای بعدی آن میباشند.
10
معتبر با مدت محدود10- مالیات صاحبان انواع وانت بار پلاک سفید، وانتبارهای کرایه آژانسها، سواریهای پلاک سفید کرایه آژانسها یا مؤسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا شرکتهای تاکسی اینترنتی و وانتبار اینترنتی، مطابق جدول شماره (1) پیوست این دستورالعمل محاسبه و وصول گردد.
11
معتبر با مدت محدود11- مالیات عملکرد سال 1405 صاحبان خودروهایی که در سال مذکور به صورت قطعی واگذار میشوند به صورت علیالحساب، بر مبنای مدت فعالیت با 30% (سی درصد) افزایش نسبت به مبالغ مندرج در جداول موضوع این دستورالعمل و با رعایت سایر بندهای این دستورالعمل و نیز مالیات صاحبان خودروهای مدل 1405 به نسبت مدت فعالیت در سال مذکور معادل 30% (سی درصد) بیشتر از مالیات خودروهای مدل 1404 تعیین میگردد.
12
معتبر با مدت محدود12- درخصوص سایر وسائط نقلیه عمومی که در جداول پیوست قید نشده است، صاحبان آنها میبایست با رعایت گروهبندی صاحبان مشاغل موضوع ماده (2) آئیننامه اجرایی ماده (95) قانون مالیاتهای مستقیم، نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی متناسب با گروهبندی خود و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر قانونی اقدام نمایند.
13
معتبر با مدت محدود13- نظر به اینکه مالیات صاحبان مشاغل خودرویی موضوع این دستورالعمل به صورت مقطوع تعیین میگردد، لذا اعمال مقررات مواد (137)، (165) و (172) و سایر موارد مشابه درخصوص اینگونه مؤدیان موضوعیت نداشته و چنانچه صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل درخواست اعمال مقررات مواد مذکور را داشته باشند، مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده (100) قانون مالیاتهای مستقیم بوده و ادارات امور مالیاتی نیز موظفند مالیات متعلق به مؤدیان مزبور را از طریق حسابرسی و با رعایت مقررات تعیین نمایند.
14
معتبر با مدت محدود14- این دستورالعمل و جداول پیوست آن صرفاً در مورد صاحبان خودروهایی است که فعالیت شغلی آنها منحصر به استفاده از خودرو در جابجایی مسافر و حملونقل بار و یا فعالیتهای مربوط با وسایط نقلیه یا ماشینآلات مربوط حسب مورد میباشد، لذا صاحبان خودروهایی نظیر انواع وانت و ... که به فعالیتهای دیگری نظیر فروش اجناس و ترهبار و ... با وسیله نقلیه خود اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به ثبتنام در نظام مالیاتی از باب فعالیت شغلی اخیرالذکر (فروش اجناس و ترهبار و ...) و انجام تکالیف قانونی مرتبط، حسب مورد خواهند بود.
سید محمدهادی سبحانیان
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور