دنبال چه چیزی هستید؟

جست‌وجو در دوره‌ها، مقالات و خدمات

حداقل ۲ حرف بنویسید؛ نتایج همین‌جا نمایش داده می‌شوند.

پیشنهادها
پرش به متن مقاله
مقالات مالیاتی

نامه عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات

۴ تیر ۱۴۰۱ ۱۲ دقیقه مطالعه به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۵
نامه عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات
ابزار مطالعه
اندازه متن و حالت مطالعه متمرکز را تنظیم کنید.
سپیده ترابی

نویسنده: سپیده ترابی | مدرس و مشاور مالیاتی

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

با تغییر اوضاع کاری شرکت‌ها، شرایط مختلفی به آن‌ها تحمیل می‌شود. نوسانات بازار و مشکلات پیش رو از جمله ورشکستگی، دلسردی از کار، اختلاف میان شرکا و غیره مانع از ادامه امور شرکت شده و باعث می‌شود شرکت، بدون فعالیت باقی بماند.

شرکت بدون فعالیت هیچ نوع گردش مالی بانکی ندارد، حتی به‌عنوان مصارف شخصی صاحبان خود، هیچ قرارداد خرید و فروشی در آن منعقد نمی‌گردد. مراتب عدم فعالیت شرکت باید به‌صورت قانونی به سازمان امور مالیاتی اعلام شود تا شما را از پرداخت مالیات معاف نماید؛ در غیر این صورت، شرکت مشمول جرایم مالیاتی سنگین خواهد شد.

در این حالت، ارائه اظهارنامه عدم فعالیت در مؤعد قانونی نیز از ضروریات است. ما برای توضیحات بیشتر در مورد عدم فعالیت شرکت در این مقاله از آقای مالیات قصد داریم شما را با انواع نامه عدم فعالیت شرکت آشنا کنیم پس همراه ما باشید.

بنر دوره کارشناسی، مشاور و وکیل مالیاتی

برای اعلام عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟

در شرایطی که هئیت مدیره شرکت تمایلی به ادامه فعالیت ندارند باید نامه عدم فعالیت تنظیم نموده و آن را به حوزه مالیاتی مربوط ارائه دهند. نامه عدم فعالیت باید در سربرگ رسمی شرکت، همراه با مهر و امضای رسمی شرکت انجام پذیرد. در متن نامه عدم فعالیت باید اطلاعات ضروری از جمله نام شرکت، شماره ثبت، کلاسه پرونده، عنوان واحد صنفی و تاریخ آغاز عدم فعالیت شرکت قید شده باشد.

عکس مربوط به نحوه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

پس از تنظیم نامه عدم فعالیت و ثبت در دبیرخانه سازمان امور مالیاتی کارشناس محترم سازمان، نامه اعلام عدم فعالیت را در پرونده شرکت بایگانی کرده و به‌عنوان مستندات قانونی نگهداری می‌نماید؛ اما شما مؤدیان محترم باید بدانید که با داشتن نامه عدم فعالیت نمی‌توان سازمان را مجاب نمود از بررسی مالیات عملکرد و حسابرسی حساب های شرکت خوداری نماید.

بلکه همانطور که پیش‌تر بیان نمودم شرکت بدون فعالیت هیچ نوع گردش مالی بانکی ندارد، حتی به‌عنوان مصارف شخصی صاحبان خود، هیچ قرارداد خرید و فروشی در آن منعقد نمی‌گردد. شما برای نوشتن متن اعلام عدم فعالیت شرکت می‌توانید از نمونه متن لایحه دفاعیه مالیاتی نیز استفاده کنید.

نکات قابل توجه در زمان اعلام عدم فعالیت

در ادامه مطلب به مواردی که شرکت‌های غیر فعال باید به آن توجه داشته باشند، اشاره می‌کنیم:

  • یک شرکت تا زمانی که پرونده مالیاتی نداشته باشد، نمی‌تواند نامه عدم فعالیت شرکت برای واحد اقتصادی خود تنظیم نماید.
  • اعلام عدم فعالیت شرکت باید در هر سال مالی انجام گردد. یک بار اعلام عدم فعالیت برای کل حیات شرکت کفایت نمی‌کند. تداوم عدم فعالیت شرکت باید هر ساله تمدید شود.
  • شرکت‌‌های بدون فعالیت هم باید مانند شرکت ‌های فعال، نسبت به پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام نمایند. به این معنا که در هر سال مالی، حتی در صورت نداشتن فعالیت، دفاتر قانونی باید پلمپ شود.
  • حتی در حالت عدم فعالیت، شرکت‌‌ها موظفند اظهارنامه مالیاتی سالانه عملکرد خود را به ‌صورت سفید ارسال نمایند. اظهارنامه ارزش افزوده نیز به صورت صفر باید در زمان مقرر به سازمان امور مالیاتی تسلیم شود.
  • این نکته بسیار حائز اهمیت است که اعلام عدم فعالیت شرکت نسبت به گذشته اثر دارد و قابل‌قبول است بنابراین یک شرکت نمی‌تواند برای سال مالی که هنوز نرسیده است درخواست نامه عدم فعالیت شرکت نماید.
    هرچند که اگر صاحبان کسب و کارها بدانند در سال پیش رو هیچ‌گونه فعالیتی از لحاظ مالی و غیر مالی در شرکت خود انجام نمی‌دهند ولی نامه عدم فعالیت شرکت را به سازمان اعلام نمایند این پرسه اداری جهت پیش گیری از به وجود آمدن ادعا‌های آینده اشخاص ثالث بسیار تاثیر گذار است.
  • در صورتی که مدت ‌زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت بگذرد، شرکت منحل خواهد شد.
  •  اگر شرکت در اساسنامه آورده نقدی داشته باشد، باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نشان داده شود.
  • خرید هرگونه اموال، اثاثیه، تجهیزات و غیره طی سال، جزو خرید شرکت محسوب شده و قابل رهگیری است. لذا یک شرکت غیرفعال نباید هیچ‌گونه خرید و فروشی انجام دهد حتی خریدهای شخصی، چون به‌عنوان فعالیت شرکت محسوب می‌شود و در این حالت مشمول جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌‌شوید.

اگر شما هم قصد تحریر یک نامه عدم فعالیت شرکت را دارید، می‌توانید به صفحه مشاور مالیاتی مراجعه کنید تا از مشاورین متخصص آقای مالیات استفاده کنید.

استعلام عدم فعالیت شرکت توسط سازمان امور مالیاتی

مراجع مالی و مالیاتی، برای صحت سنجی عدم فعالیت شرکت، از روش‌های زیر در تشخیص عدم فعالیت شرکت استفاده می‌کنند و مبادرت به پذیرش درخواست یا رد عدم فعالیت شرکت می‌نمایند:

عکس مربوط به نحوه استعلام عدم فعالیت شرکت

  •  بررسی اظهارنامه تسلیمی و صحت سنجی آن
  •  بررسی دفاتر قانونی که می‌بایست به صورت سفید تحویل داده شوند و نباید هیچ‌گونه ثبت حسابداری در آن‌ها درج شده باشد.
  • استعلام‌های مالی و حساب بانکی شرکت به نحوی که در حساب بانکی شرکت هیچ تراکنشی ثبت نشده باشد، تراکنش‌های اتوماتیک بانک‌ها است. این به‌غیر از تراکنش‌های اتوماتیک بانک‌ها است.
  • بررسی خرید و فروش‌های ثبت شده به نام اعضا یا برای شرکت؛ هرگونه خرید و فروشی نشان از وجود معامله دارد. اطلاعیه‌های فصلی (گزارشات 169 ق.م.م)
  • برای بررسی دفاتر و فاکتورهای شرکت‌های دیگر توسط سیستم یکپارچه مالیاتی، توجه داشته باشید که کشف فقط یک فعالیت مالی فعالیت مالی (درآمدی)، سرنخی است برای کذب بودن ادعای شما که منجر به جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌گردد.

محاسبه مالیات شرکت های بدون فعالیت

برخی افراد تصور می‌کنند تا زمانی که تشکیل پرونده مالیاتی نداده‌ باشند، مشمول مالیات نخواهند شد. در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. اداره ثبت شرکت‌ها مکلف است در پایان هر ماه، اطلاعات مربوط به ثبت شرکت‌ها و مؤسسات و نیز تغییرات آن‌ها را به اداره مالیات اطلاع دهد.

که این امر در سال‌های اخیر بلافاصله بعد از پایان امور اداری ثبت شرکت‌ها، پرونده سازمان امور مالیاتی شرکت به‌صورت الکترونیکی و موقت صورت می‌گیرد؛ که نیازمند تکمیل و صحت سنجی از طریق پرتابل و صفحه شخصی شرکت خود در سازمان مالیاتی است. در نتیجه، اگر شرکتی فعالیت اقتصادی نداشته باشد، باید مراتب عدم فعالیت شرکت خود را به حوزه مالیاتی اعلام نماید.

با توجه به آیین نامه جدید رسیدگی موسوم به آیین نامه 219 قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین ماده 237 همین قانون، سازمان امور مالیاتی باید بر اساس رسیدگی و پس از محرض شدن درآمد، مالیاتی وضع نماید؛ پس شما مؤدیان مالیاتی در صورت اعلام عدم فعالیت شرکت و اجرای قوانین مقرر در رابطه با تسلیم گزارشات مالی از جمله اظهارنامه عمکرد، با توجه به موراد یاد شده بالا گامی مهم برای پذیرش عدم فعالیت واحد اقتصادی خود برداشته اید.

چگونه عدم فعالیت رد کنیم؟

ارسال نامه عدم فعالیت به صورت غیر حضوری و از طریق درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی قابل انجام است. اگر اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل، اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال ننمایند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی به میزان 30 درصد مالیات متعلقه خواهند شد.

عدم ارسال اظهارنامه در شرکت‌های غیرفعال، مشمول جریمه غیرقابل بخشش 10 درصد مالیات متعلقه خواهد بود. محاسبه مالیات شرکت‌ها به‌ازای درآمد آن ها صورت می‌گیرد. پس اگر یک شرکت، به دلیل نداشتن فعالیت مالی، درآمدی هم نداشته باشد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

از آن‌جا که شرکت‌های بدون فعالیت، درآمدی هم ندارند، در صورت اثبات این موضوع و پذیرش سازمان، مالیات آن‌ها صفر خواهد بود. اگر شما هم به مباحث تخصصی مالیات علاقه مند هستید، می‌توانید به صفحه آموزش مالیات مؤسسه ما مراجعه کنید تا از جدیدترین دوره آموزش مالیاتی بهره‌مند شوید.

نمونه نامه عدم فعالیت اشخاص حقیقی

پس از آموزش چگونگی اعلام عدم فعالیت شرکت، مهم‌ترین سوالی که مطرح می‌شود این است که نامه عدم فعالیت شرکت را چگونه بنویسیم؟ در این بخش، یک نمونه نامه اعلام عدم فعالیت شرکت آورده شده تا شما با نکات نامه عدم فعالیت آشنا شوید.

ریاست محترم سازمان امور مالیاتی

با سلام

احتراما بدین وسیله اعلام می‌دارد شرکت ………………….. به شماره ثبت ……………. و کلاسه پرونده……………….. و شناسه ملی …………………….. از تاریخ……………… تا تاریخ ……………… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام می‌دارد. مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

مهر و امضاء

سایر توضیحات در دفاتر قانونی و اظهارنامه و سایر ضمائم به حضورتان اعلام می‌گردد.

نامه عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی

شما برای نوشتن نامه عدم فعالیت شرکتبه تامین اجتماعی تنها کافی است؛ نامه عدم فعالیت خود را با سربرگ و مهر و امضا، همانند فرم زیر خطاب به ریاست سازمان تامین اجتماعی نوشته و آن را به کارشناسان مربوطه تحویل دهید.

ریاست محترم سازمان تامین اجتماعی

با سلام احتراما بدین وسیله اعلام می‌دارد شرکت ………………….. به شماره ثبت …………… و کلاسه پرونده……………….. و شماره کارگاه …………………….. از تاریخ……………… تا تاریخ ……………… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام می‌دارد. مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

مهر و امضاء

سایر توضیحات در دفاتر قانونی و اظهارنامه و سایر ضمائم به حضورتان اعلام می‌گردد.

اگر شما دوست دارید به یک وکیل مالیاتی تبدیل شوید، به لینک دوره وکیل مالیاتی مراجعه کنید تا از آموزش‌های تخصصی مالیات استفاده کنید. 

نمونه نامه عدم فعالیت برای اشخاص حقوقی

بسمه تعالی

ریاست محترم امور مالیاتی ……………

با سلام

احتراماً بدینوسیله اعلام می‌دارد شرکت ………………… به شماره ثبت ……………… از تاریخ ………… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام میدارد.مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

مهر و امضاء

نکته مهم: بعد از تسلیم نامه عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی به محل شما اعظام شده تا بلکه صحت موضوع را تایید و به اصطلاح عدم فعالیت کارگاه را برای شما میسر کنند و دیگر نیازی به ارسال لیست بیمه هم برای کارگاه نیست؛ ولی برای برگشت و احیای فعالیت کارگاه نامه‌ای با مضموم، فعالیت و از سر گیری امورات کارگاه به سازمان اعلام نموده که بازرسان سازمان تامین اجتماعی مجدد نسبت به تایید آن به محل کارگاه شما مراجعه کرده و این مهم را تایید می‌کنند و امکان ارسال لیست بیمه برای شما فراهم خواهند کرد. لازم است شما در دفاتر قانونی و اظهارنامه و سایر ضمائم عدم فعالیت شرکت خود را نیز اعلام نموده تا زمینه تایید آن در سازمان مالیاتی برای شما فراهم آید.

نکات مهم نامه عدم فعالیت شرکت برای اظهارنامه

همینطور که در عکس می‌بینید رویدادها، تراکنش بانکی، اطلاعیه‌های (موضوع ماده 169ق.م.م)، رویداد پولی و درآمدی از مسائلی هستند که برای برای اداره دارایی مهم می‌باشد که عدم فعالیت شرکت شما بر روی آن تاثیرگذار است.

جمع‌بندی

لازم است نکته‌ای درباره اعلام نامه عدم فعالیت به سازمان تامین اجتماعی بیان کرد که این اقدام یک مکمل برای عدم فعالیت شرکت است که می‌تواند در مراجع رسیدگی مالیاتی به‌عنوان دلایلی مورد بررسی قرار گیرد. لذا در صورت اعلام نامه عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی، این سازمان بلافاصله بازرسین خود را به محل اعزام نموده و عدم فعالیت شرکت پس از تایید بازرسی تامین اجتماعی صورت خواهد گرفت.

در پایان باید بیان کنیم شرکت‌ها و در کل فعالیت اقتصادی که را اندازی می‌شود طبق قانون می‌بایست مالیات خود را پرداخت نماید، لذا درصوت عدم فعالیت، صاحبان کسب و کار مجموعه اقداماتی را تواًمان باید صورت دهند که برای دولت و ارگان‌های مالیات ستانی این امر میسر گردد.

شایان ذکر است بیشترین توجه سازمان به فعالیت درآمدی استکه ما باید به‌این نکته توجه نماییم زیرا در صورت داشتن سود باید مالیات پرداخت گردد و شما فعال اقتصادی باید توجه نمایید که اگر برای مدت کوتاهی قصد فعالیت ندارید؛ اقدام به ثبت نامه عدم فعالیت شرکت خود نموده و اگر در صورت بلند مدت (چندین سال) می‌خواهید عدم فعالیت داشته باشید بهتر است نسبت به امورات تسویه، اظهارنامه انحلال شرکت و تعطیلی آن اقدام نمایید و خود را از تبعات احتمالی مالیاتی آینده مصون دارید.

ما در این مقاله برای شما نمونه نامه عدم فعالیت برای اشخاص حقوقی و حقوقی قرار دادیم و همچنین با نامه عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات آشنا کردیم. اگر پرونده شما تخصصی است می‌توانید برای مشاوره مالیاتی حضوری، آنلاین و تلفنی با شماره ۰۲۱۶۶۴۹۰۷۶۳ تماس بگیرید تا برای اجرای صحیح عدم فعالیت و انجام امورات اداری این مهم شرکت خود را از خطرات آتی کتمان فعالیت و درآمد مصون دارید.

ادامه مسیر یادگیری

نقشه راه یادگیری مالیات را دریافت کنید

شماره موبایل‌تان را وارد کنید تا نقشه راه یادگیری و آموزش‌های منتخب مالیاتی را برایتان پیامک کنیم.

گفت‌وگوی خوانندگان

دیدگاه‌ها و تجربه کاربران

پرسش، تجربه یا بازخورد خود را بنویسید. امتیاز ستاره‌ای به ارزیابی شفاف‌تر کیفیت محتوا و دوره کمک می‌کند.

— ۸۴ دیدگاه
مریم ۹ خرداد ۱۴۰۵

اگر شرکتی در دوره ی فعال بودن شرکت ، فاکتور رسمی به مودیان ارسال نکرده باشد ولی وجه نقد دریافت کرده باشد و سال بعد با نام اسم یه شرکت دیگه فاکتور ارسال کرده باشد چه نامه ای برای شرکت مقابل باید ارسال کند

پشتیبان آقای مالیات ۵ مرداد ۱۴۰۵

سلام و احترام

اگر به نام شرکت ثالث که طرف حساب شما نبوده، فاکتور ارسال شده، باید فاکتور ابطال شود.

وحید ۹ آذر ۱۴۰۴

با سلام. شرکت ما از سال ۱۳۸۶تا ۱۳۹۳فعال بوده و مالیات تسویه کردیم.بعدش سال ۱۳۹۳دفاتر و اظهارنامه هم دادیم به اداره دارایی ک دیگه تعطیل و کار نداریم. کل اطلاعات شرکت و مهر شرکت ومدارک شرکت هم سر اختلاف از بین بردیم. تا الان به اداره دارایی سر نزدم. بازم باید میرفتم و مشمول مالیات میشیم؟ با تشکر

امیرحسین سلطانی ۵ خرداد ۱۴۰۵

سلام و درود.
در فرض اینکه شما عدم فعالیت خودتون رو اعلام نکرده باشید و یا فرآیند انحلال شرکت رو انجام نداده باشید؛ درصورت عدم وجود هرگونه گردش مالی، مشکلی از دیدگاه مالیاتی برای شما پیش نخواهد آمد.

احسان سیقلی ۳ مهر ۱۴۰۳

سلام خسته نباشید شرکت ما بابت محصول جدیدی که تا حالا تولیدی ازش نداشته ثبت درخواست پروانه استاندارد داشته ولی واحد مالی اداره کل استاندارد تهران میگه باید نامه عدم فعالیت از وزارت صنعت معدن بیارید در صورتی که شرکت ما فعاله فقط این محصولات جدیدمون رو تا حالا تولید نداشتیم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

محدثه پیامی ۲۳ مهر ۱۴۰۳

سلام و درود.
برای ثبت و اخذ مجوز استاندارد تولید محصول، از سامانه ملی استاندارد ایران اقدام کرده و پس از طی مراحل خواسته، بنابر درخواستتون بازرس فرستاده میشه جهت بررسی و طی مراحل بررسی.
در نهایت با توجه به اسناد و مدارکی مثل آگهی ثبت واحد تولیدی، آگهی آخرین تغییرات، پرسشنامه اطلاعات فنی و آزمایشگاه و... درخواست شما برای دریافت استاندارد محصول بررسی و مورد تایید قرار خواهد گرفت و در ضمن اخذ این مجوز با توجه به نوع محصول تولیدی که دارید، شرایط متفاوتی از بابت اخذ اجباری یا اختیاری خواهد داشت و موردی از بابت ارائه نامه عدم فعالیت موضوعیت ندارد.

مریم مجیدی ۳۰ تیر ۱۴۰۳

سلام ببخشید اظهارنامه عدم فعالیت کجای سایت هست پیدا نمی کنم؟
نمیشه کلا پروسه رو انلاین انجام داد؟

آقای مالیات ۲ مرداد ۱۴۰۳

درود
لطفا با شماره 09120415376 تماس بگیرید

علی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

سلام و وقت بخیر، آیا مرجع محاسبه مالیات شرکت تنها حساب شرکت است و یا حساب شخصی هیئت مدیره نیز چک میشود؟ در آستانه ثبت شرکت مسئولیت محدود با فردی هستم که در آمد بالایی از خارج از کشور دارد ولی چون من این در آمد را ندارم این سوال را کردم تا ببینم بخاطر درآمد آن شخص مالیات برای شرکت و بنده صادر نشود.

آقای مالیات ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

سلام و عرض ادب. حساب اعضای هیات مدیره هیچ ارتباطی با شرکت نداره.

اصغرصباغی ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

سلام ملکی اجاره داشتم صاحب ملک مالیات را شراکتی ثبت کرد وبعداز پایان اجاره توصیه نامه به مالیات تسلیم کردیم و سه سال پشت سرهم نیز مالک همین کارو کرد والان به چند سال مالیات به اسم هردو اومده چیکار کنم اجاره نامه هم ندارم

آقای مالیات ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

در پرونده های مشارکتی مالیات به اندازه سهم هر شخص صادر و مطالبه می شود در صورت اعتراض با جمع اوری مدارک لازم که به ممیز احراز شود که چیزی خلاف تشخیص وی اتفاق افتاده نیز باید مراجعه و مدارک لازم را تحویل ممیز دهید

مهسا خوارزمی ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

سلام من نماینده بیمه عمر بودم بعدش من انصراف دادم نامه رو قسمت دبیر خانه ثبت اش کردم که دیگه فعالیتی هم ندارم به صورت کتبی سوال من این هستش که بگم پرونده مو ببندن پرونده الکترونیکی منظورم نیستش پرونده کتبی منظورم هستش میره قسمت بایگانی آگه نگه خودشون بعد از سالها میفهمن چون به قسمت ممیزی هم گفتم که پرونده الکترونیکی من غیر فعال شده دیگه به من حقوقی هم نمیدن شرکت بیمه ایران سفته من رو پس اش داده قراردادی هم بودم چکار کنم بگم پرونده کتبی من رو ببنده ممیزی همش هم میگه گذاشتم اش توی ردیف پرونده ها لطف من را راهنمایی کنید.من انصراف نامه نوشتم چون که فعالیتی نداشتم همون کفایت هم میکنه سوال من در مورد اینه که پرونده رو بگم ببنده؟

آقای مالیات ۹ فروردین ۱۴۰۳

به صورت سیستمی پرونده خود را در مای تکس غیر فعال کرده و نامه عدم فعالیت خود را نیز ثبت دبیرخانه اداره مربوطه کرده و تحویل ممیز خود دهید تا در پرونده مالیاتی شما قرار دهند

بیگی ۹ اسفند ۱۴۰۲

با سلام وقت بخیر نیاز شدید به جواب شما دارم بنده در تاریخ 1401/12 به صورت الکترونیکی برای دریافت کارتخوان در سایت my.tax.gov.ir ثبت نام و کد مالیاتی دریافت کردم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی شماره حساب شخصی خود را به پرونده متصل کردم الان برای بنده مبلغ زیادی برای سال 1401 مالیات اومده مبلغی که اصلا سود نبوده کارم پیک موتوری هست به واسطه این قضیه واریزی صاحب کار و برخی از مشتری ها حتی بستگان نزدیک برای خرید مواردی به این حساب اومده حالا میخوام بدونم میتونم اعتراضی کنم یا اینکه این موارد ثابت بشه؟
سپاس از پاسخگویی شما.

آقای مالیات ۱۳ اسفند ۱۴۰۲

طبق بند ۹ بخشنامه ۲۰۰/۹۹/۱۶ می توانید پول هایی که به صورت درامدی نیست و واریزی از طریق بستگان بوده است را به شرط احراز به مودی از درامد مشمول مالیات کم کرده و به طبع آن مالیات متعلقه را کسر نمایید

فرزین شهسواری ۷ بهمن ۱۴۰۲

سلام و درود بر شما

شرکت ما موقتا نمیخواد فعالیتی داشته باشه

یعنی از شروع سال 1403 هیچ فعالیتی نخواهد داشت، چه اقدامی باید کرد؟باید در سامانه پرونده را فقط غیر فعال کرد؟
آیا ملزم به پلمپ دفاتر هستیم؟

آقای مالیات ۹ بهمن ۱۴۰۲

از لحاظ مالیاتی پرونده خود را به طور سیستمی غیر فعال کرده و با حساب های شرکت هیچ گونه فعالیتی انجام نداده و شناسه ملی شرکت نیز در اطلاعیه ها چه برای خرید و چه فروش استفاده نشود و نامه ای با سربرگ شرکت با مضمون عدم فعالیت شرکت نوشته و ثبت در دبیرخانه اداره امور مالیاتی مربوطه نموده و سپس تحویل ممیز دهید تا در پرونده مالیاتی شرکت لحاظ کنند

مجید کربلایی ۲۱ آذر ۱۴۰۲

سلام و تشکر از سایت وزین شما
در صورت تعطیلی واحد صنفی شخص حقیقی ، غیر فعال کردن پرونده در در صفحه مالیاتی خود در سایت مای تکس (و همچنین نامه الکترونیکی دلیل تعطیلی در سایت مای تکس) کفایت می کند؟ یا اینکه لزوما باید کتبا نامه را به اداره دارایی تحویل دهیم؟
و اینکه حتما جواز کسب را هم باید باطل کنیم؟ با سپاس

آقای مالیات ۲۵ آذر ۱۴۰۲

سلام وقتتون بخیر
در صورتی تعطیلی بهتر است علاوه بر غیرفعال کردن سیستمی پرونده نامه کتبی نیز به ممیز تحویل داده شده و حتما ثبت دبیرخانه اداره امور مالیاتی شود تا مشکلی در اینده پیش نیاید و در مورد جواز نیز از طریق اتحادیه مربوطه پیگیری شود اما مهم ترین موردی که مربوط به مالیات می شود این است که با حساب های متصل به پرونده مالیاتی هیچ گونه فعالیتی بعد از غیرفعال شدن پرونده ،صورت نگیرد .

ورکشاپ تخصصی و کاملاً عملی

لایحه‌نویسی مالیاتی با هوش مصنوعی

از تحلیل پرونده تا نگارش دفاعیه حرفه‌ای؛ هوش مصنوعی را به دستیار پرونده مالیاتی تبدیل کنید.

  • ورکشاپ زنده۲۴ مهر ۱۴۰۵ · ساعت ۱۱ تا ۱۴
  • برنامه ورکشاپ۳ جلسه · شروع از ۱۷ مهر
مشاهده جزئیات و ثبت‌نام